تفسیر آیه 29 سوره حجر «وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِی»
خداوند در داستان آفرينش انسان مي فرماييد :مجسمه اي از گل آفريدم و از روح خود در آن دميدم و…حال سوال من اين است که آن روح خدا در وجود انسان چه چيزي است؟
در آية شريفه 29 سوره حجر خداوند مي فرمايد:
«وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى؛ از روح خود در آن دميدم.»
همانطور كه در صفات الهي اثبات مي شود داشتن جسم و يا هرگونه تركيب ديگر براي خداوند متعال محال است. چرا كه براي موجودي مجرد و بي نياز مطلق، نوعي نقص به حساب مي آيد. اما اينكه آيه كريمه روح دميده شده را به خداي متعال نسبت مي دهد فقط براي تكريم و عظمت روح انساني است كه به اصطلاح ادبيات عرب آن را اضافه تشريفي مي خوانند چنانكه در «بيت الله » نمي گوئيم خداي متعال كه زمان و مكان برايش بي معناست خانه اي دارد و آن كعبه است و يا ماه مبارك رمضان كه «ماه خدا» خوانده مي شود. همه از اين نوع هستند كه براي تكريم و عظمت به خداوند نسبت داده شده اند.[1]
عظمت روح انساني از اين جهت است كه اين روح در صعودش توانائي و استعداد رسيدن به بالاترين كمال را دارد و مي تواند به عظمتي دست پيدا كند كه هيچ مخلوقي ياراي رسيدن به آن مرتبه را نداشته باشد.
در ضمن در آية 85 سوره مباركه اسراء سخن ديگري در مورد روح انساني وجود دارد كه مي فرمايد:
«وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي؛ از تو درباره روح سؤال مي كنند بگو روح تحت امر پروردگار من است.»
که طبق اين آيه شريفه روح مخلوق خداوند است و به امر آن حضرت به وجود آمده است.
و در آيه شريفه اي كه سير آفرينش انسان را بيان مي كند پس از سير تكامل مراحل جسماني از آفرينش روح سخن مي گويد كه:
«ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ [مومنون/14] آن گاه آن نطفه را علقه گردانديم، پس آن علقه را به صورت پارهگوشتى درآورديم، پس آن پارهگوشت را استخوانهايى ساختيم و بر استخوانها گوشت پوشانديم، سپس او را با آفرينشى ديگر پديد آورديم پس هميشه سودمند و بابركت است خدا كه نيكوترين آفرينندگان است.»
در اين آيه سير آفرينش انسان منجر به خلقت روح مي شود؛ بنابراين روح انساني موجودي تحت امر الهي و مخلوق خداست نه اينكه بخشي از خدا باشد.
علامه طباطبائي در تفسير سترگ الميزان در ذيل اين آيه شريفه (وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى) ضمن بحث از معناي آيه و تفسير آن چند روايت نيز نقل مي كند كه براي روشن شدن بحث ذكر مي شود:
1. در تفسير عياشي از محمد بن مسلم از ابي جعفر (امام باقر) ـ عليه السلام ـ روايت كرده است كه گفت: من از حضرت از معناي آيه و نفخت فيه من روحي سؤال كردم فرمود: خداوند روحي را خلق فرموده و از آن در آدم ـ عليه السلام ـ دميد.
2. در همان كتاب از ابي بصير از ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ روايت كرده است كه در ذيل آيه شريفه و نفخت فيه من روحي… فرمود: خداوند موجودي را خلق كرد و روحي را هم آفريد، آنگاه به فرشته اي دستور داد آن روح را در كالبد بدمد، نه اينكه بعد از نفخ، چيزي از خداي متعال كم شده باشد و اين از قدرت خدا است.[2]
پس براساس آنچه بيان شد مقصود از روح الهي كه در هنگام خلقت در انسان دميده شده است، خلقت خاصي است كه از جانب خداوند و امر آن حضرت صورت پذيرفته است كه اين روح منشاء علم، تفكر و عقل و اراده بشر به شمار مي آيد و استعداد و توان آن به حدي است كه مي تواند صاحبش را به بالاترين كمالات برساند اگر قدر بداند و خويش را ارزان نفروشد. که خداي متعال براي عظمت دادن و ارج گذاردن به روح، آن را به خود نسبت داده است و الا هرگونه تركيب و جزء براي خداوند محال و بي معناست تا چه رسد جزئي كه جدا شود.
[1]. علامه طباطبائي، تفسير الميزان، ج 12، ص 155.
[2]. علامه طباطبائي، تفسير الميزان، ج 12، ص 251.
#حفظ_اسلام
امام خمینی (ره) : امروز روزی است که باید شما اسلام را حفظ کنید. حفظ اسلام به این است که اعمالتان را تعدیل کنید؛ با مردم رفتار خوب بکنید؛ حکومت اسلام که از مردم جدا نیست.
12 تیر 1358
#کارگزاران_نظام #مسئولین
#امام_خمینی(ره)
هیچ وقت از مداخله نظامی نترسید
مسئولان بدانند..
امام خمینی (ره ):
مسئولان جمهوری اسلامی اگر به فکر ایجاد حکومت جهانی حضرت ولی عصر(عج) نباشند، خائن و خطر سازند حتی اگر به مردم خدمت کنند…
صحیفه امام جلد21 صفحه 107
بهترین مردان امت
#تلخند-سیاسی
#تلخند-سیاسی
ناصرالدین شاه قاجار در ماه مبارک#رمضان نامه ای به مرجع تقلید آن زمان #میرزای-شیرازی به این مضمون نوشت:
* که من وقتی روزه می گیرم از شدت گرسنگی و تشنگی عصبانی می شوم و ناخود|آگاه دستور به قتل افراد بی گناه می دهم؛ لذا جواز روزه نگرفتن مرا صادر بفرمایید!
* آیت الله العظمی میرزای شیرازی در جواب نوشت:
بسمه تعالی
حکم خدا قابل تغییر نیست. لکن حاکم قابل تغییر است. اگر نمی توانیبه اعصابت مسلط شوی از مسند حکومت پایین بیا تا شخص با ایمانی در جایگاه تو قرار گیرد و خون مومنین بیهوده ریخته نشود!
ویژگی ها و آداب ماه رمضان
ويژگي ها و آداب ماه رمضان
-فضايل كلي ماه رمضان
در بين ماه هاي سال قمري، ماه رمضان، از قداست و جايگاه ويژه اي برخوردار است چنانكه در دعاي مخصوص آن مي خوانيم:
«… و هذا شهر عظمته و كرمته و شرفته و فضلته علي الشهور…»؛ (اقبال الاعمال/24)
«و رمضان، ماهي است كه او را عظمت و كرامت و شرافت، و فضيلت دادي، نسبت به ماه هاي ديگر.»
رسول خدا(ص) مي فرمايد: «اگر كسي در اين ماه، يك آيه از قرآن، تلاوت كند، ثوابش مثل كسي است كه در غير ماه رمضان، يك بار قرآن را ختم كرده باشد.»(امالي صدوق/93)
از امام صادق(ع) نيز درباره ماه رمضان نقل شده است: «هركس در ماه رمضان، صدقه اي بدهد خداوند هفتاد نوع، بلا را از او دور مي كند.» (بحار/ 93/316)
حضرت علي(ع) از پيامبر خاتم(ص) نقل مي فرمايد: «هيچ مؤمني نيست كه ماه رمضان را، به حساب خدا، روزه بگيرد، مگر آن كه خداي تبارك و تعالي، هفت خصلت را براي او لازم گرداند، هرچه حرام در پيكرش باشد محو و ذوب گرداند. به رحمت خداي عزوجل نزديك مي شود. (با روزه خويش) خطاي پدرش حضرت آدم را مي پوشاند. خداوند لحظات جان دادن را، براي او، آسان كند. از گرسنگي و تشنگي روز قيامت در امان است. خداي عزوجل از خوراكي هاي لذيذ بهشتي او را نصيب دهد. و بالاخره خداي عزوجل، برائت و بيزاري از آتش دوزخ را به او عطا فرمايد. (پرسش كننده در اين حديث مفصل، عالم يهودي بود) كه عرض كرد راست گفتي اي محمد.» (من لايحضر صدوق/2/74)
ماه مبارك رمضان علاوه بر اين كه ماه عبوديت و بندگي، و ماه غفران و رحمت الهي است، از جهات ديگر نيز حائز اهميت است:
1)ماه رمضان ،ماه نزول قرآن
اولين ويژگي و امتياز ماه مبارک رمضان، نزول قرآن كريم بر قلب نازنين پيامبر خدا(ص) براي نجات و هدايت انسان ها در اين ماه پربركت است چنانكه خداي سبحان مي فرمايد: «ماه رمضان، ماهي است كه قرآن به عنوان راهنمايي مردم و نشانه هاي هدايت و فرق ميان حق و باطل در آن، نازل شده است.» (بقره/185) در آيه ديگر مي فرمايد: «ما قرآن را در شب مبارك فرو فرستاديم.»(دخان/2)
2) شب قدر و تعيين سرنوشت
دومين ويژگي كه باعث فضيلت ماه مبارک رمضان شده است، قرارگرفتن شب قدر و تعيين سرنوشت، در ماه رمضان است.چنانكه در سوره قدر مي خوانيم: «ما آن ]قرآن[ را، در شب قدر، نازل كرديم. و تو، چه مي داني شب قدر چيست؟ شب قدر ]در مقام و مرتبه[ از هزار ماه، بهتر و بالاتر است.
ظاهراً مراد از قدر، تقدير و تعيين و اندازه گيري است، خداي تعالي در آن شب، حوادث يكسال ]از آن شب تا شب قدر سال آينده[ را تقدير مي نمايد، زنگي و مرگ، رزق ، سعادت و شقاوت و چيزهايي از اين قبيل را مقدر مي سازد. (تفسير الميزان ذيل آيه)
امام باقر (ع) در جواب سؤال از معناي آيه «انا انزلناه في ليله مباركه » مي فرمايد: «شب قدر كه همه ساله در ماه رمضان در دهه آخرش، تجديد مي شود، شبي است كه قرآن، جز در آن شب، نازل نشده، و آن شبي است كه خداي تعالي درباره اش فرموده:
«فيها يفرق كل امر حكيم» در آن شب، هر حادثه اي كه بايد در طول آن سال، واقع گردد، تقدير مي شود، چه خير و چه شر، چه طاعت و چه معصيت، و چه فرزندي كه قرار است متولد شود، و يا اجلي كه بناست فرا رسد، و يا رزقي كه قرار است (تنگ و يا وسيع) برسد، پس آنچه در اين شب، مقدر شود، و قضايش رانده شود، قضايي حتمي است، ولي در عين حال، مشيت خداي تعالي در آنها محفوظ است.» (كافي /4/751)
منظور امام از اين كه فرمود: «ولي در عين حال مشيت خداي تعالي در آن ها محفوظ است» اين است كه قدرت خداوند هميشه مطلق است، او هر زمان، هر كاري را بخواهد در توانش هست، هر چند قبلا خلاف آن را حتمي كرده باشد، و خلاصه حتمي كردن يك امر، قدرت مطلقه خداوند را مقيد نمي كند، او مي تواند قضاي حتمي خود را نقض نمايد هر چند كه هيچ وقت چنين كاري را نمي كند.
حضرت موسي (ع) در مناجات با خداي سبحان، مي فرمايد: «خداوندا! مي خواهم به تو نزديك شوم، فرمود: قرب من، براي كسي است كه شب قدر، بيدار شود. گفت: خداوندا! رحمتت را مي خواهم، فرمود: رحمتم براي كسي است كه در شب قدر به مسكينان رحمت كند. گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تومي خواهم، فرمود: جواز صراط براي كسي است كه در شب قدر، صدقه اي بدهد. گفت: خداوندا! از درختان بهشت و از ميوه هايش مي خواهم، فرمود: آن ها براي كسي است كه در شب قدر، تسبيح كند.
گفت: خداوندا! رهايي از جهنم را مي خواهم، فرمود: رهايي از جهنم براي كسي است كه در شب قدر،استغفاركند.گفت: خداوندا! خشنودي تو را مي خواهم، فرمود: خشنودي من براي كسي است كه درشب قدر، دو ركعت نماز بگذارد.» (مستدرك الوسائل نوري 7/754)
3)ماه رمضان و نزول ملائكه و روح
سومين ويژگي ماه مبارک رمضان، نزول ملائكه و روح درشب قدر و ماه مبارک رمضان است.
«فرشتگان و روح درآن شب به اذن پروردگارشان براي ]تقدير[ هركاري نازل مي شوند، شبي است پر از سلامت ] و بركت ورحمت[ تا طلوع صبح.» (قدر 4و5)
ابن عباس از رسول خدا (ص) روايات كرده است كه فرمود:«وقتي شب قدر مي شود، ملائكه اي كه ساكن درسدره المنتهي هستند و جبرئيل، يكي از ايشان است، نازل مي شوند، درحالي كه جبرئيل به اتفاق ساير سكان نامبرده، پرچم هايي را، به همراه دارند، يك پرچم، بالاي قبر من، و يكي بربالاي بيت المقدس، و پرچمي درمسجد الحرام و پرچمي برطورسينا، نصب مي كنند، و هيچ مؤمن و مؤمنه اي در اين نقاط نمي ماند مگر آن كه جبرئيل به او سلام مي كند، مگر كسي كه دائم الخمر و يا معتاد به خوردن گوشت خوك و يا زعفران ماليدن به بدن خود باشد.» (تأويل الآيات الظاهره، استرآبادي، ص 790)
4-ماه رمضان ماه ميهماني و ضيافت الهي
نزول قرآن، وقوع شب قدر، نزول ملائكه و روح، تقدير سرنوشت و… هركدام مائده هاي آسماني و غذاهاي معنوي است و سبب شده ماه مبارک رمضان، به عنوان ماه ضيافت و ميهماني الهي، نامگذاري شود، لذا پيامبر اكرم(ص) در آستانه ماه مبارک رمضان، اين گونه مي فرمايد:
«اي مردم! ماه با بركت و رحمت و آمرزش، به شما روي آورده است، اين ماه، نزد خدا بهترين ماه است و روزهايش، بهترين روزها و شب هايش، بهترين شب ها، و ساعاتش بهترين ساعات. دراين ماه، شما به ميهماني خدا، دعوت شده ايد و در زمزه بهره مندان از كرامت خداوند، قرارگرفته ايد. دراين ماه نفس هاي شما، تسبيح خداست، و خواب شما، عبادت است و اعمال شما، پذيرفته، و دعايتان به اجابت مي رسد….»(المصباح كفعمي/ص 336)
امام صادق (ع) نيز به فرزندانش در مورد ماه رمضان اين گونه سفارش مي نمايد:«جان هاي خود را به تلاش و كوشش واداريد؛ زيرا در اين ماه، روزي ها قسمت و اجل ها نوشته مي شود و در آن، نام ميهمانان خدا كه بر او، وارد مي شوند، نوشته مي گردد و درآن، شبي است كه عبادت در آن، از عبادت هزار ماه بهتر است.» (بحار/93/573)
با توجه به بيانات پيامبر (ص)، ماه مبارک رمضان ماه ضيافت و ميهماني است، در اين ضيافت پرشكوه و بي نظير، صاحب خانه و ميزبان، پروردگار جهان و ميهمانان، بندگان فقير و محتاج خداي سبحان، هستند و غذاهاي لذت بخش اين سفره رنگين و منحصر به فرد مائده هاي آسماني: روزه داري وچشم پوشي از لذائذ دنيوي، تلاوت قرآن، احياء و شب زنده داري، دعا و نيايش، طلب غفران و رحمت الهي و… است و ثمره اي كه انتظار مي رود از اين ميهماني پرشكوه و بي سابقه، عايد حال ميهمانان شود، تقواي الهي است چنانكه خدا سبحان مي فرمايد:
«اي افرادي كه ايمان آورده ايد، روزه بر شما نوشته شد، آن چنان كه بر كساني كه قبل از شما بود، نوشته شده بود، باشد كه پرهيزگار شويد.»(بقره/381)
آداب حضور در ضيافت الهي
در زندگي دنيا اگر روزي، انسان به ميهماني، دعوت شود، دعوت شدگان با توجه به مقام و موقعيت صاحب خانه و ميزبان و با درنظر داشتن ميهمانان ديگر، خود را براي شركت در ميهماني، آماده مي كنند، اگر صاحب خانه و ميزبان، شخصيت معتبر اجتماعي داشته باشد، ميهمانان با وقار، هيئت و هيبت خاصي، وارد مجلس شده و در طول جلسه و جريان ميهماني نيز باتوجه به شخصيت ميزبان و بزرگان ديگري كه در جلسه حضور دارند، در نشست و برخاست، غذا خوردن و صحبت كردن، دقت به خرج مي دهند تا با حركات اضافي، صحبت هاي بي مورد و… باعث مضحكه ديگران قرار نگيرند.
حال سؤال اين است كه در ضيافت و ميهماني بي سابقه، مجلل و پر شكوه ماه مبارک رمضان، ميهمانان، با چه شرايطي وارد ماه رمضان اين بزم الهي شوند و چه ويژگي هايي را بايد در ماه رمضان رعايت كنند تا بتوانند استفاده و لذت كافي برده، نتيجه مورد انتظار را به دست آوردند؟
در جملات و كلماتي كه از حضرت رسول(ص) و امامان معصوم(ع) نقل شده است، ويژگي ميهمانان الهي، بيان شده است كه به چند مورد آن، اشاره مي شود:
پيامبر(ص) خطاب به جابر مي فرمايد: «اي جابر! در ماه رمضان، هر كسي، روز آن را روزه بدارد و جزئي از شبش را به عبادت بپردازد، و شكم و شرمگاه خويش را، پاك نگه دارد، و زبانش را حفظ كند، همان طوري كه از اين ماه، خارج مي شود از گناهان خويش خارج مي شود. جابر عرض كرد: اي رسول خدا! اين حديث، چه زيباست! رسول خدا فرمود: و رعايت شروط آن، چه سخت است!» (كافي/4/78)
در حديث ديگري مي خوانيم: «رسول خدا(ص) مطلع شد زني با زبان روزه، به خدمتكار خود، دشنام داده است، رسول خدا(ص) او را دعوت كرد و غذائي پيش او گذاشت، آن زن گفت: من روزه هستم. رسول خدا(ص) فرمود: چگونه روزه هستي كه كنيزت را دشنام مي دهي؟ روزه فقط خودداري از خوردن و آشاميدن نيست، بلكه خداوند آن را علاوه بر اين دو، مانع كارها و سخنان زشت كه روزه را بي اثر مي كند، قرار داده است، وه كه چه اندك هستند روزه داران و چه بسيارند كساني كه گرسنگي مي كشند.» (همان/78)
در جاي ديگر مي فرمايد: «خداي عزوجل مي فرمايد: «كسي كه جوارح و اندام خود را از حرام هاي من، روزه ندارد؛ چه حاجت كه به خاطر من از خوردن و آشاميدن خودداري ورزد.» (الفردوس/5/242)
حضرت زهرا(س) مي فرمايد: «اگر روزه دار، زبان و گوش و چشم و اعضا و جوارح خود را، نگه ندارد، روزه به چه كار او مي آيد.» (مستدرك الوسائل7/663)
از امام صادق(ع) در درباره ماه مبارک رمضان نقل شده است: «هرگاه روزه گرفتي، گوش و چشمت را از حرام، روزه بدار و همه اعضا و اندامت را از زشتي و پرگويي و اذيت كردن خدمتكارت باز دار. بايد وقار روزه در تو باشد، تا مي تواني، خاموش باش، مگر از ذكر خدا، و روزي كه روزه داري با روزي كه روزه نداري، يكسان نباشد، از خنديدن با صداي بلند، دوري كن؛ زيرا خداوند اين كارها را دشمن داند.» (بحار/93/292)
در جاي ديگر مي فرمايد: «هرگاه روزه گرفتي، بايد گوش و چشم و مو و پوستت نيز روزه داشته باشد. آن حضرت اعضاي ديگري را نيز برشمرد و فرمود: روزي كه روزه داري با روزي كه روزه نداري، يكسان نباشد.» (كافي/4/78)
امام سجاد(ع) در دعاي خود، هنگام حلول ماه مبارک رمضان، اين گونه مناجات مي كند:
«به وسيله روزه اين ماه، ياريمان ده؛ تا اندام خود را، از معاصي تو، نگه داريم و آن ها را به اعمالي واداريم كه خشنودي تو را فراهم مي آورد، تا با گوش هايمان، سخنان بيهوده نشنويم و با چشمانمان به ديدن چيزهاي لهو نشتابيم و دستانمان را به سوي حرام، نگشاييم و با پاهايمان به سوي آنچه منع شده، ره نسپاريم و با شكم هايمان، جز آنچه را، تو حلال كرده اي، در خود جاي ندهيم و زبان هايمان، جز به آنچه، تو خبر داده اي و بيان فرموده اي، گويا نشود، و رنج نكشيم، جز براي آنچه به پاداش تو، نزديك مي كند و به جا نياوريم، مگر چيزي را كه از كيفر تو، نگه مي دارد.» (صحيفه سجاديه/دعاي 44)
آنچه از مجموع احاديث و روايات درباره ماه رمضان به دست مي آيد، اين است كه انسان روزه دار براي بهره مند شدن از غفران و رحمت خداوند و استفاده بهتر از ضيافت الهي در ماه مبارک رمضان، علاوه بر خودداري و امساك از خوردن و آشاميدن و دوري از اموري كه روزه را باطل مي كند، امور ديگري را نيز بايد رعايت نمايد، تا بتواند در زمره روزه داران واقعي ماه مبارک رمضان قرار گيرد؛ چشم، گوش، زبان، دست و پا و ساير اعضاي خود را از ارتكاب به گناه حفظ كند و در چارچوب موازين شرعي، از نعمت هاي بزرگ خدا استفاده كند.
جاي تأسف خواهد بود كه انسان در روزهاي گرم و نسبتا بلند تابستان، از خوردن، آشاميدن و اموري كه روزه را باطل مي نمايد خودداري كند ولي با چشم چراني، نگاه كردن به مناظر شهوت انگيز، رعايت نكردن حجاب و پوشش اسلامي، دروغ، تهمت، غيبت، گوش دادن به موسيقي، آزار و اذيت ديگران، عدم صداقت در معاملات، برخورد ناشايست با ارباب رجوع، بي انضباطي و اخلال در نظم عمومي و… آثار ارزشمند عبادت و روزه داري در ماه رمضان را به كلي، نابود سازد، و يا به حد اقل رساند و مشمول كلام پيامبر(ص) شود كه مي فرمايد: «بسا روزه داري كه بهره اش از روزه، گرسنگي و تشنگي است و بسا شب زنده داري كه بهره او از عبادت شبانه اي فقط بي خوابي است.»(امالي طوسي/661)
منبع:rajanews.com
میلاد حضرت زینب(س) مبارک باد
درست ترين گفتار آن است كه سيدتنا زينب كبرى (س) در پنجم ماه جمادى الاولى سال پنجم هجرى به دنيا آمده ، و تربيت و پرورش آن دره يتيمه و مرواريد گرانبها و بى مانند در كنار پيغمبر اكرم (ص) بوده ، و در خانه رسالت راه رفته ، و غذاي خود را از وجود مطهر زهراي مرضيه(س) تناول نموده ، و از دست پسر عموى پيغمبر، اميرالمؤ منين (ع) غذا و خوراك خورده و نمو نموده ، نمو قدسى و پاكيزه ، و با سعادت و نيكبختى ، و پرورش يافته پرورش روحانى و الهى ، و به جامه هاى عظمت و بزرگى به چادر پاكدامنى و حشمت و بزرگوارى پوشيده شده ، و پنج تن اصحاب كساء به تربيت و پرورش و تعليم و آموختن و تهذيب و پاكيزه گردانيدن او قيام نموده و ايستادگى داشتند، و همين بس است كه مربى و مؤ دب و معلم او ايشان باشند.شهید آوینی(ره)
خداحافظ ای ماه غفران و رحمت
خداحافظ ای ماه غفران و رحمت
خداحافظ ای ماه عشق و عبادت
خداحافظ ای ماه نزدیکی بر آرزوها
خداحافظ ای ماه مهمانی حق تعالی
خداحافظ ای دوریت سخت و جانکاه
خداحافظ ای بهترین ماه الله
در این فراز، حضرت سجاد سلام هاى وداعى براى رمضان دارند و مى فرمایند که ما با این قول با رمضان وداع مى کنیم:
«فَنَحْنُ قَائِلُونَ: السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَکْبَرَ وَ یَا عِیدَ أَوْلِیائِهِ.»
«السَّلَامُ عَلَیکَ یَا أَکْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ یا خَیْرَ شَهْرٍ فِى الْأَیَّامِ و السَّاعَاتِ».
بهترین مصحوب و همراه، مصحوبى است که خیرى رسانده و شرّى نداشته؛ چون هر مصاحبى ممکن است در مصاحبت با او، انسان هم بهره مند بشود و هم صدمه بخورد، ولى رمضان ماهى و همراهى است که فقط حُسنِ جوار دارد. او براى ما آزارى نداشته است، ولى حالا ما داریم از او جدا مى شویم.
یک دوستى را که آدم از او فاصله مى گیرد یا یک کوزه اى را که مدتى از آن آب خورده است را از دست مى دهد، دل شکسته مى شود.
حالا ما داریم از شهر بزرگ خدا، عید اولیاى خدا، بهترین مصحوب و بهترین مصاحب جدا مى شویم، چگونه دل شکسته نباشیم!! به قول یکى از دوستان، رمضان سالِ دیگر هم که بیاید رمضانِ سال دیگر است، جاى خودش را دارد، جاى امسال که نیست.
دوباره ما آن قدر تا سال دیگر کسرى مى آوریم که بخواهیم با آن جبرانش کنیم.
در این ماه خوب است که انسان لحظه هایى براى تأمل در بینات و هُدى و فرقان و عنایات و غفران و رحمت و انابه حق داشته باشد.
اگر انسان ولو لحظه اى از این ماه را چشیده باشد- که در دعاهاى روزهاى ماه رمضان مى خوانیم: «شَهْرُ الْأِنَابه»، «شَهْرُ التَّوْبَة»، «شَهْرُ الْمَغْفِرَة»، «شَهْرُ الْبَرَکَة»- آن وقت مى بیند که از چنین ماه بى آزارى با این همه نور و خیر و برکت، دارد فاصله مى گیرد و هنوز کوزه اش را هم آب نکرده و دستش را هم نشسته است.
ای کاش می شد با تو قرآن سر بگیرم...
ای کاش می شد با تو قرآن سر بگیرم
در آسمانی نگاهت پر بگیرم
ای کاش می شد امشب ای قرآن ناطق
دست شما را جای قرآن سر بگیرم
ای کاش می شد لااقل یک بار در خواب
با دست آغوشم تو را در بر بگیرم
ای کاش پایم واشود در خیمه اش تا
یک لقمه نان و عشق از دلبر بگیرم
ای کاش در تقدیر من امشب نویسند
پای تو را یک شب به چشم تر بگیرم
ای کاش می شد تا برای سجده از تو
مهری زخاک تربت مادر بگیرم
تقدیرم ای کاش این شود با تو محرم
ده روز روضه بر تن بی سر بگیرم
من عاشقم خرده ز ای کاشم مگیرید
ای کاش ها را کاش ازاین در بگیرم
موسی علیمرادی
مسئولان به مشکلات مردم خوزستان و مناطق سیل زده رسیدگی کنند.
امروز رهبرانقلاب:
آنچه در خوزستان پیش آمد، واقعا دل انسان را میخراشد.
انتقاد رهبرانقلاب از کسانی که بهجای حل مسئله #ریزگردها، مسئولیت آن را متوجه گذشتگان میکنند.
حذف فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» از جشنواره فیلم فجر
فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی و تهیه کنندگی محمد خزاعی که به نقد عملکرد حکام آلسعود و فلسفه و چگونگی به وجود آمدن گروه داعش و دیگر گروههای تندرو و رادیکال اسلامی در اروپا و امریکا میپردازد با کج سلیقگی مسئولان سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر از ورود به بخش سودای سیمرغ(مسابقه) حذف شد و در میان فیلم های بخش چشم انداز قرار گرفت. تهیه کننده فیلم سینمایی امپراطوری جهنم در اعتراض به این اتفاق از حضور در جشنواره امسال انصراف داد تا عملا جشنواره فحر 35 به لطف مسئولان سینمایی از وجود فیلمی استراتژیک خالی شود. حذف این فیلم ضدوهابی آن هم از جشنواره ای که به برکت و نام انقلاب اسلامی شکل گرفته بود تاسف و خشم افراد زیادی را برانگیخت….
بیعت دوباره با امام
نهم دی را همین جوان ها، همین نسل سوّم انقلاب به راه انداختند؛ آن حادثه ی عظیم را به وجود آوردند؛
آن سیلی محکم را به صورت کسانی نواختند که سعی شان این بود که مسیر حرکت اسلامی را
با ایجاد فتنه منحرف بکنند؛ این کار را چه کسی کرد؟ جوان ها کردند، نسل سوّم انقلاب کردند
۱۳۹۳/۱۰/۱۷
بیانات در دیدار مردم قم
9 دی روز بصیرت
این همه گفت و گفت ولی...
اینهمه رهبر معظم انقلاب گفت، آمریکا نقض عهد میکنه!
❌ نمیشه بهش اعتماد کرد!
❌ این همه گفت،گفت،گفت!
❌ اینهمه گفت من به مذاکرات خوشبین نیستم!
❌ فرداش حسنه روحانی مصاحبه کرد و گفت : در عالم سیاست خوشبینی یا بدبینی معنا ندارد!!!!
❌ اینهمه گفت آمریکا قابل اعتماد نیست!
❌روحانی گفت :دشمن تراشی نکنید!
اینهمه گفت اتفاقی نیافته که خوشحالی میکنید!
❌روحانی مصاحبه کرد که امید را از مردم نگیرید!
❌اینهمه رهبر گفت به حرف منتقدین گوش کنید، شاید حرف و پیشنهاد خوبی داشته باشند!
❌این دوباره مصاحبه کرد: یه مشت بی سواد تازه به دوران رسیده، بی شناسنامه تندرو دلواپس نمیزارن ما توافق کنیم!
اینهمه رهبری گفت، تعهداتمون و پله پله و مرحله به مرحله انجام بدید!
❌هرکاری که کردید منتظر باشید آنها هم تعهد خودشون و عمل کنند!!
❌از حقد و دشمنی که با انقلاب اسلامی داشتند!
❌از بغض کینه ای که به تفکر خمینی داشتند!
❌بدو بدو،،سانتریفیوژها رو مثل گونی سیب زمینی ریختند رو هم،یازده تن اورانیوم غنی شده که پشتوانه و ذخایر استراتژیک مملکت بود و اکسید کردن،به خدا یازده تن سیب زمینی بود آدم دلش میسوخت!
❌قلب رآکتور اتمی و پر بتن کردند!
قرارداد های نفتی فاجعهآمیز و بستن!Fatf و قبول کردن!
❌ و دنبال برجام دو و سه بودند!
❌ آمریکا هم دنبال نفوذی میگرده، دید خوب کسایی گیر آورده به هرچی میخواسته رسیده!
❌ بدون جنگ به تمام اهدافش رسید!
❌ الان ایران مونده بدون قدرت و صنعت راهبردی هسته ای!
❌تو دهات تدبیر و امید به این میگن، برد_برد!
تا ظلم هست مبارزه هست، و تا مبارزه هست ما هستیم.
زنان در شبکههای مجازی
کمتر کسی است که این روزها در شبکههای اجتماعی مختلف عضویت نداشته باشد و یکی از مواردی که بسیار در این شبکهها مورد توجه قرار میگیرد، عکسهایی است که در پروفایلهای شخصی و یا در صفحات مختلف گروهها مورد استفاده واقع میشود و تنها هدف و قصد بعضی از این کاربران نمایش زیباییهای شخصی خودشان است که بیشتر این کاربران از جملهی خانمها میباشند. یا حتی بعضی شبکهها برای بالا بردن بازدید از صفحاتشان این عمل را انجام میدهند، بعنوان مثال اینطور تبلیغ میکنند: عکسهای شخصی فلان بازیگر را در شبکهی ما مشاهده کنید.
اگر بخواهیم نگاهی دینی به این امر داشته باشیم این کار مذموم و مورد سرزنش است. اما در نگاه یک جوان غیر متعهد به مبادی دینی و انسانی، با هر جنسیتی این دستور دینی را نوعی مخالفت با آزادی انسان تلقی کرده و اینکه انسان، آزاد آفریده شده و میتواند هر طور زندگی کند.
جهت گیری تربیتی دینی، بر این است که انسانی تربیت کند که در همهی ابعاد و امور زندگی متعادل باشد و از مرزهای اعتدال خارج نشود. بر همین اساس در داستانهای تربیتی قرآنی نیز ابعاد گوناگون اعتدال در قالب تصاویری بدیع و زیبا ارائه شده است.
این زیبایی و چهرهی نیکو، یکی از نعمتهای خداوند باریتعالی است و بهترین امر در هر کاری که حتی مورد تایید عقل میباشد، رعایت اعتدال در کلیهی کارها است.
لذا طغیان و زیادهروی در نعمتها آن است، که انسان بجای اینکه از آنها در راه اطاعت خدا و طریق سعادت خویش استفاده کند، آنها را وسیلهای برای گناه، ناسپاسی و کفران و گردنکشی و اسرافکاری قرار دهد.
دین مبین اسلام به پیروانش دستور میدهد همواره، مظاهر زشتی و درهم ریختگی را از خود و محیط زندگی خویش دور ساخته، بویژه هنگام برخورد با دیگران آراسته و با ظاهری زیبا در معرض دید همنوعان ظاهر شوند. از این رو در اسلام، استفاده از زیبایی های موجود در جهان طبیعت نه تنها مجاز شمرده؛ بلکه بدان توصیه و سفارش نیز شده است. از جمله سفارشهای اکید دین اسلام آراستگی در زندگی خانوادگی و اجتماعی انسانها است.
انسان افزون بر آنکه به مقتضای فطرت خویش، جویای زیبایی و آراستگی به عنوان یکی از ابعاد وجودی خویش است، در گسترش و تحکیم روابط خانوادگی و اجتماعی نیز از آن گریزی ندارد. اما برای نمایش این زیبایی قانون و مقرراتی مشخص شده است که در این امر افراط صورت نگیرد؛ که هرگونه زیبایی و تجملات را نهی کرده و مخالف با زهد تلقی شود و نه تفریط صورت گیرد که ولانگار شده و هر کاری که نفس انسان درخواست کند عملی بنماید. در بیانات و سفارشات، دینی معصومین(علیهم السلام) دستورات اکیدی بر زیبایی و آراستگی شده است.
آراستگی زنان برای شوهرانشان و شوهران برای همسران
محمدبنمسلم از امام معصوم(علیه السلام) درباره زیور زنان پرسید، امام (علیه السلام) فرمود: «زن نباید خود را رها کند و بی زیور گذارد، اگر چه با گلوبندی باشد و نباید دستش بی خضاب باشد، گرچه به حنا بمالد و اگر چه مسن باشد.» [1]
در این روایت سفارش امام برای زینت کردن زنان برای مردان در منزل است و نکتهی قابل توجه در این فرمایش امام تاکید بر اینکه ولو زنان مسن هستند باز برای مردانشان خود را زینت کنند. در مقابل مشاهده می کنیم که امام در مورد زینت کردن مردان برای زنان خود نیز سفارش میفرمایند: حضرت رضا(علیه السلام) فرمود: «پدرم از پدرانش(علیهم السلام) خبر داد، كه زنان يهود از عفت بيرون رفتند و به فساد كشيده شدند، و چنين نشدند مگر به كم توجهى شوهران به آرايش و نظافت خود. و نيز فرمود: زن از تو همان را ميل دارد كه تو از او ميل دارى.» [2]
نتایج به نمایش گذاشتن زینتها و بیعفتی ها توسط بعضی خانمها
در اینجا مشاهده می کنیم، از طرف معصومین به زینت کردن در منزل سفارش اکید شده است، اما نکتهی قابل توجه و تاکید اینکه به نمایش گذاشتن زینتها و بیعفتی ها توسط بعضی خانمها در این صفحات مجازی چطور میشود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بهترین پاسخ برای این اعمال بازخوردها و عکس العملها نسبت به این نوع کارهای این طیف افراد است.
1ـ زن به عنوان یک کالا
یکی از عکسالعملها نسبت به این اعمال افراد در نمایش گذاشتن تصاویر با آرایش یا از اندام خود این است که بیایید و قیمت گذاری کنید، در حالی که در دین قیمت مادری و اینکه بهشت زیر پای مادران است که اصلا نمی توان بر آن قیمت گذاشت، در شان و شخصیت زنان بیان شده است یا اینکه آنقدر مقام زن بالاست که از دامن این زن مرد به معراج میرسد. اما چقدر ما شخصیت و متانت زن را کم و بیارزش می دانیم که میآییم به ثمن بخس میفروشیم.
2ـ از بین رفتن کانون خانواده
یکی از عکسالعملها نسبت به این امر از بین رفتن غیرتها و جای گرفتن سهل انگاری و بیارادگی نسبت به حفظ حریمها است و آنچه را که مرد باید در کانون گرم خانواده از آن لذت ببرد میتواند در کسانی دیگر بغیر از همسر خود تهیه و کامجویی کند. لذا از یکطرف بنیان خانوادهها در متاهلین به خطر میافتد و از طرف دیگر چون بازار این کارها گرم میباشد مجردین دیگر زیر بار مسئولیت خانواده نرفته و در همین فضا به کامجویی و روابط مخفیانه در خارج از حیطهی صفحات مجازی میپردازند و لذا سن ازدواج هر روز بالاتر و بالاتر می رود.
3ـ افسردگیها و از بین رفتن ضریب اطمینان
با گسترش یافتن این امور در خانوادهها به راحتی اغفال ها و فریب خوردنها اتفاق میافتد و این کار مقدمه ای برای روابط خارجی، خارج از محیط مجازی میشود و چه بسیار افرادی که حریم آنها شکسته شده و یا انسانهای حیلهگری که با استفاده از همین کارها سعی در اخاذی از این خانمها میکنند و اینجاست که بسیاری از افراد بدنبال جمع کردن روغن ریخته شده هستند در حالی که کار از کار گذشته است.
در نتیجه بهترین امر همان دستورات و سفارشات اکید دین مبین اسلام است که نه افراط کنیم و نه تفریط بلکه امر بین الامرین، که در محیط خانواده بهترین مکان برای به نمایش در آوردن زینت همسران برای یکدیگر است و محافظت از این زینتهاست، البته نه در حد افراط در امور بنابر آنچه شرع مقدس برای انسان دستور داده و رعایت شئونات در محیطهای اجتماعی است تا از عواقب و مشکلاتی که بیان شده است دوری کنیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
[1]. طبرسى، حسن بن فضل_مير باقرى، ابراهيم، مكارم الأخلاق / ترجمه ميرباقرى، ج1، ص155، فراهانى، تهران، چاپ: دوم، 1365ش.
[2]. همان
آخوند های فاسد....
امام خمینی:
آنقدر صدمهای که اسلام از یک آخوند فاسد میخورد از محمدرضا نمی خورد! در روایات هست که آخوند فاسد و ملّای فاسد در جهنم از بوی تعفنش اهل جهنم در عذاب هستند. در این دنیا هم از بوی تعفن بعض از آخوندهای فاسد دنیا در عذاب است. ما طرفداری از عمامه نمیکنیم. ما طرفداری از اسلام میکنیم. این اسلام پیش شما باشد معظم هستید. پیش هرکس باشد معظم است. عمل نکردن به اسلام و خیانت کردن به اسلام [از] معمم باشد بدتر است از آن کسی که غیرمعمم باشد؛ برای اینکه ضررش به اسلام بیشتر از دیگران است.
منبع: صحیفه نور امام خمینی: جلد 10 صفحه 279
farsi.rouhollah.ir/l
این شیخِ “ترامپ دوست” کیست؟ (تصاویر)
کاربران شبکه های اجتماعی، عکسی از “دونالد ترامپ” نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر کردند که پشت سر او، شیخی عمامه پوش به چشم می خورد.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رسانه های لبنانی هویت این شخص را معرفی کردند. او “محمد الحاج حسن” رئیس تشکل موسوم به “جریان شیعی آزاد” است.
این شخص به سبب مواضع غیرمتعارف و ضد مقاومت اسلامی، در لبنان شناخته می شود.
وی در روستای شمسطار در بقاع زاده شد و در حوزهٔ عین بورضای در بعلبک به آموختن علوم دینی پرداخت. آن گاه به حزب الله پیوست، اما پس از مدتی بسیار کوتاه، به سبب رفتارهای ناشایست، از این حزب اخراج شد.
انتشار عکس این شخص در سخنرانی دونالد ترامپ، خشم بسیاری را برانگیخت؛ زیرا ترامپ، به سبب موضع گیری های نژادپرستانه و ضد اسلامی در کشورهای اسلامی منفور است.
در پی انتشار این عکس، کاربران شبکه اجتماعی، محمد الحاج حسن را “مزدور” و “خائن” به مسلمانان دانستند.
اما الحاج حسن، به جای تبرئه خود، عکسی دیگر از خود در کنار ترامپ در صفحهٔ فیس بوک منتشر کرد و منتقدانش را “کینه توز"، “حسود"، “نادان"، “عقب مانده” و “بیمار روانی” خواند!!
fa.alalam.ir/news/18
#صحیفه_نور #امام_خمینی #ترامپ #تماس_تلفنی #اوباما #امریکا #رئیس_جمهور #آمریکا #منبع #روایت #روایات #احادیث #روح_الله #محمد #الحاج_حسن #ضدشیعه #ضدمقاومت
انسان باید بترسد که مبادا دنیا را به آخرت ترجیح دهد
با خواص طرفدار باطل باید جنگید این که تردید ندارد!
«و إِذَا قِیلَ لَهُمْ ءَامِنُواْ کَمَآ ءَامَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَآ ءَامَنَ السُّفَهَآءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهآءُ وَلَکِن لَّا یَعْلَمُونَ» (بقره آیه13)
وچون به آنان گفته شود، شما نیز همانگونه که (سایر) مردم ایمان آوردهاند ایمان آورید، (آنها با تکبّر وغرور) گویند: آیا ما نیز همانند سادهاندیشان و سبک مغزان، ایمان بیاوریم؟! آگاه باشید! آنان خود بیخردند، ولی نمیدانند
.پیام ها
1- ارشاد و دعوت اولیای خدا، در منافقان بیاثر است.«قیل…أنؤمن»
2- منافقان، روحیّه امتیاز طلبی و خود برتربینی دارند.«انؤمن»
3- تحقیر مؤمنان، از شیوههای منافقان است. «کما آمن السفهاء»
(ایمان داشتن و تسلیم خدا بودن، در نظر منافقان سبک مغزی است.)
4- مسلمانان باید هوشیار باشند تا فریب ظواهر را نخورند.«الا»
5 - در فرهنگ قرآن، تسلیم حقّ نشدن، سفاهت است.«انّهم هم السفهاء»
6- باید غرور متکبرانه منافق، شکسته وبا آن مقابله به مثل شود. «انّهمهمالسفهاء»
7- افشای چهره دروغین منافق، برای جامعه اسلامی ضروری است. «همالسفهاء»
8 - بدتر و دردآورتر از هر دردی، جهل به آن درد است. «لکن لا یعلمون»
مسیر حرکت و منزل گاه های کاروان امام حسین (ع)
كاروان كربلا پس از وداع با پیامبر اكرم و حضرت زهرا و امام مجتبی(علیهم السلام) شب یكشنبه بیست و هشتم رجب سال شصت هجری مدینه را به سوی مكه ترك نمودند. امام حسین(علیهالسلام) از بیعت با یزید خودداری كرده و شبانه همراه خانواده خویش از مدینه به مكه حركت نمود. یك جامعه نمونه در این كاروان متجسم بود. در دل تاریكی از كورهراههای بیابانها گذر كردند و منزل به منزل راه سپردند.
یك ماه و چند روز از بیابانها و كوهستانها گذشتند و در هر منزل از خود، ردّی از روشنایی و كرامت باقی نهادند. روز سوم شعبان سال شصت هجری درست در روز میلاد امام حسین (علیه السلام) كاروان امام به مكه رسید و در محله شعب علی در خانه عباس بن عبدالمطلب اقامت گزید. مردم مكه به استقبال و دیدار خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمدند. در این ایام كه در آستانه برگزاری مراسم حج بود بسیاری از مسلمانان از سراسر قلمرو اسلامی به مكه میآمدند و این فرصت مناسبی برای امام حسین(علیهالسلام) و خاندان پیامبر بود تا با مردم صحبت كنند و نسیم آزادی در مكه وزیدن گیرد.
از سوم شعبان تا هشتم ذی الحجه كه امام حسین(علیه السلام) از مكه به قصد كوفه عزیمت نمود بیش از چهار ماه در مكه اقامت داشتند. در این مدت، مردم گروه گروه با امامحسین(علیه السلام) تماس میگرفتند و ابراز وفاداری و حمایت میكردند.
در دهم رمضان نامهای از سران و اعیان كوفه به امام حسین (علیه السلام) رسید كه در آن نامه از امام دعوت شده بود به كوفه برود تا كوفیان به رهبری امام با یزید بجنگند.
امام در پاسخ نامههای مكرر سران و مردم كوفه، مسلم بن عقیل (پسر عموی خود) را به كوفه فرستاد تا میزان صحت گفته كوفیان را به اطلاع امام برساند.
با اعزام مسلم بن عقیل به كوفه، هجده هزار نفر از مردم كوفه با امام بیعت كردند و مسلم خبر این بیعت و وفاداری را به امام ارسال داشت. لیك با تغییر یافتن حاكم كوفه وضعِ مردم نیز تغییر یافت. ابن زیاد از طرف یزید بن معاویه به عنوان حاكم كوفه انتخاب شد و با فریب و توطئه و قتل و كشتار، مردمِ كوفه را از همراهی با مسلم باز داشت تا جایی كه مسلم در یك جنگ نابرابر به تنهایی با سربازان ابنزیاد جنگید و سرانجام دستگیر و به شهادت رسید.
همزمان با این واقعه و مطلع شدن یزید از نهضت امام حسین (علیه السلام) و فعالیتهای ایشان سپاهی را به فرماندهی عمر بن سعد جهت دستگیری یا قتل امام حسین (علیه السلام) به مكه اعزام نمود و امام وقتی از ماجرا آگاه شد دیگر نتوانست منتظر رسیدن نامه مسلم بن عقیل باشد و ناچاراً در هشتم ذی حجه مكه را به قصد كوفه ترك نمود.
حركت كاروان امام از هشتم ذی حجه تا دوم محرم كه به كربلا رسید، حركتی بود برای بیدار نمودن انسانهای تمامی تاریخ. این كاروان، منزل به منزل راه میسپرد تا آمیزهای از عظمت و عزت و مظلومیت را بر صفحات تاریخ بنگارد و سرانجام این كاروان در دهم محرم 61 هجری حماسهای را آفرید، حماسه عشق، حماسه هویت انسانی، حماسه عاشورا.
روز شمار این حماسه، شمارش لحظاتی است كه انسانهایی عاشق از فراز این روزها به معراج رفتند و در هر منزلی از خود خاطرهای به جای نهادند، خاطرهای كه هر قصه آن درسی از عزت نفس و كرامت ذاتی انسان كامل امام حسین (علیه السلام) میباشد.
روزشمار فاجعه كربلا
پانزدهم رجب 60 ه.ق:
- مرگ معاویه و شروع خلافت یزید بن معاویه
ـ نامه یزید به والی مدینه جهت اخذ بیعت با امام حسین (علیه السلام).
اواخر رجب 60 ه.ق:
- رسیدن نامه یزید به والی مدینه و عدم بیعت امام حسین(علیه السلام) با یزید.
بیست و هشت رجب 60 ه.ق:
حركت امام حسین (علیه السلام) از مدینه به سوی مكه (روز یكشنبه)
سوم شعبان 60 ه.ق:
ورود امام حسین (علیه السلام) به مكه و سكونت آن حضرت و خاندانش در خانه عباس بن عبدالمطلب. (حضور امام در مكه مدت چهار ماه و چند روز بوده است).
دهم رمضان 60 ه.ق:
وصول نامه مردم كوفه به امام حسین(علیه السلام) توسط عبدالله بن سبع الهمدانی و عبدالله بن وال تمیمی.
دوازدهم رمضان 60 ه.ق:
وصول یكصد و پنجاه نامه از كوفه به امام حسین(علیه السلام) توسط قیس بن مسهر و عبدالرحمن بن عبدالله و عمارة بن عبید.
چهاردهم رمضان 60 ه.ق:
وصول نامه سران و مردم كوفه به امام حسین(علیه السلام) توسط هانی بن هانی السبیعی و سعید بن عبدالله النخعی.
پانزدهم رمضان 60 ه.ق:
- حركت جناب مسلم بن عقیل به سوی كوفه.
ـ ارسال نامه توسط امام به رؤسای بصره.
پنجم شوال 60 ه.ق:
ورود جناب مسلم بن عقیل به كوفه و بیعت هیجده هزار از مردم كوفه با مسلم.
هشتم ذی حجه 60 ه.ق:
- ورود عمر بن سعد با لشكری انبوه به مكه برای دستگیری امام حسین(علیه السلام) (چهارشنبه)
ـ حركت امام از مكه به سوی كوفه.
ـ ورود ابن زیاد به كوفه و محاصره قصر ابن زیاد توسط مسلم و یارانش.
نهم ذی حجه 60 ه.ق:
- توطئة ابن زیاد و پراكنده شدن یاران مسلم.
ـ جنگ مسلم با سپاه ابن زیاد.
ـ هواخواهی عباس بذائی (قرهداغی) از مسلم و شهادت او به دست سربازان ابنزیاد.
ـ شهادت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه در كوفه به دستور ابن زیاد.
ـ فرود آمدن كاروان امام در «ابطح» و پیوستن ابن ثبیط بصری و فرزندانش به امام.
ـ فرود آمدن كاروان امام حسین(علیه السلام) در مكانی به نام «تنعیم» در دو فرسنگی مكه.
ـ فرود آمدن امام در «صِفاح» و دیدار فرزدق شاعر با امام.
ـ فرود آمدن كاروان امام در «وادی العقیق» و پیوستن عون و محمد فرزندان حضرت زینب (علیهاالسلام) به كاروان امام.
ـ فرود آمدن امام در «وادی الصّفرا».
ـ فرود كاروان امام در «ذات عِرق» و پیوستن گروهی از مسلمانان به امام.
ـ فرود كاروان امام در «حاجِر» در ناحیه «بطن الرمه» و نوشتن نامهای به مسلم بن عقیل و شیعیان كوفه و ارسال آن توسط قیس بن مسهر صیداوی.
پانزده ذی حجه 60 ه.ق:
- فرود كاروان امام در «فَیْدْ».
ـ فرود كاروان امام در «اجفُر».
بیست و دوم ذی حجه 60 ه.ق:
- شهادت میثم تمار (صحابه امام علی علیه السلام) در كوفه توسط ابن زیاد.
ـ ارسال نامه امام به كوفه توسط عبدالله بن یقطر (برادر رضاعی امام).
بیست و ششم ذی حجه 60 ه.ق:
- ورود كاروان امام به «زروُد»، نزدیكی «خزیمیه».
ـ پیوستن «زهیر بن قین» به امام.
ـ ورود كاروان امام به منطقه «زباله» در نزدیكی كوفه.
ـ رسیدن خبر شهادت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه به امام.
ـ ورود كاروان امام به «ثعلبیه» و توقف شبانه در آنجا.
ـ ورود كاروان امام به «القاع».
ـ عبور كاروان امام از «درة العقبه» در نزدیكی بیابانهای كوفه.
ـ ورود به «شراف» و توقف شبانه در آنجا.
بیست و هفتم ذی حجه 60 ه.ق:
- روبهرو شدن كاروان امام حسین(علیه السلام) با سپاه حر بن یزید ریاحی.
ـ قرار گرفتن كاروان امام در دامنه كوه «ذو حُسَمْ».
ـ جلوگیری حرّ از حركت كاروان امام به سوی كوفه.
ـ حركت كاروان امام به منطقه «البیضه».
بیست و هشتم ذی حجه 60 ه.ق:
- عبور كاروان امام از «عُذیبِ الهجانات».
ـ رسیدن خبر شهادت عبدالله بن یقطر در كوفه به دست ابن زیاد.
ـ عبور كاروان امام از قادسیه.
ـ فرود كاروان امام در «قصر بنی مُقاتل» و توقف شبانه در آنجا.
دوم محرم 61 ه.ق:
- فرود كاروان امام به كربلا (روز پنجشنبه).
ـ حركت عمر بن سعد با لشكری انبوه به كربلا.
سوم محرم 61 ه.ق:
- ورود سپاه عمر بن سعد به كربلا.
ششم محرم 61 ه.ق:
- تجمع بیست هزار سپاهی در سپاه عمر سعد.
ـ رسیدن نامه ابن زیاد به عمر بن سعد مبنی بر بستن راه رودخانه فرات به روی كاروان امام.
ـ آمادگی گروهی از قبیله بنی اسد برای پیوستن به امام و حمله چهارصد نفر از سپاه عمر سعد به آن قبیله و كشتار آنان.
هشتم محرم 61 ه.ق:
حركت حضرت عباس با بیست و هشت نفر (یا سی سوار و بیست پیاده با بیست مشك آب) به طرف رود فرات و آوردن آب بعد از درگیری با مأموران عمر بن سعد.
ـ ملاقات شبانه امام با عمر سعد.
ـ صدور فرمان جنگ توسط ابن زیاد.
نهم محرم 61 ه.ق:
- حركت لشكر عمر بن سعد به سوی كاروان امام.
ـ مهلت خواستن امام از عمر بن سعد برای یك شب.
ـ آوردن اماننامه توسط شمر برای حضرت ابوالفضل و برادرانش و خودداری آنان از پذیرفتن اماننامه.
ـ آمادهسازی كاروان امام برای جنگ فردا.
دهم محرم 61 ه.ق:
- وقوع فاجعه جانسوز كربلا و شهادت امام حسین (علیه السلام) و هفتاد و دو تن از یاران وفادارش (جمعه یا شنبه).
غروب دهم محرم:
- غارت خیمههای امام و آتش زدن آنها.
ـ اسیر گرفتن بازماندگان كاروان امام.
ـ اسب تاختن بر جسد شهدا.
ـ فرستادن سر شهدا به كوفه.
یازدهم محرم 61 ه.ق:
حركت اسرا به سوی كوفه.
دوازدهم محرم 61 ه.ق:
- ورود كاروان اسرا به كوفه.
ـ سخنرانی حضرت زینب و ام كلثوم و فاطمه(علیهم السلام) در كوچههای كوفه.
ـ دفن شهدا در كربلا توسط جمعی از مردم قبیله بنی اسد.
ـ سخنرانی ابن زیاد در مسجد كوفه و اعتراض عبدالله عفیف به ابن زیاد و دستگیری و شهادت عبدالله، به دستور ابن زیاد.
پانزدهم محرم 61 ه.ق:
حركت كاروان اسرا از كوفه به شام.
اول صفر 61 ه.ق:
- ورود كاروان اسیران به شام (بعد از هیجده روز).
ـ سخنرانی حضرت زینب (علیهاالسلام) در كاخ یزید.
ـ سخنرانی امام سجاد(علیه السلام) در مسجد جامع شام.
بیستم صفر 61 ه.ق:
- ورود جابر بن عبدالله انصاری به كربلا برای زیارت.
ـ ورود كاروان اسیران به كربلا برای زیارت مزار شهدا.
ـ حركت از كربلا به مدینه.
ـ ورود كاروان اسیران به مدینه.
ـ سخنرانی امام سجاد(علیه السلام) در دروازه مدینه.
ـ ورود به مسجدالنبی و زیارت حرم مطهر پیامبر.
پانزدهم رجب 62 ه.ق:
وفات حضرت زینب (علیهاالسلام).
منازل مسیر كاروان امام از مكه تا كربلا
منزل اول: ابطح
منزل دوم: تنعیم
منزل سوم: صِفاح
منزل چهارم: وادی العقیق
منزل پنجم: وادی الصّفرا
منزل ششم: ذاتِ عِرق
منزل هفتم: حاجِر
منزل هشتم: فَید
منزل نهم: اِجفَر
منزل دهم: خُزَیمیّه
منزل یازدهم: شقوق
منزل دوازدهم: زرود
منزل سیزدهم: ثعلبیه
منزل چهاردهم: زباله
منزل پانزدهم: القاع
منزل شانزدهم: عقبه
منزل هفدهم: قرعاء
منزل هجدهم: مغیثه
منزل نوزدهم: شراف
منزل بیستم: ذَوحُسُم
منزل بیست و یكم: البیضه
منزل بیست و دوم: عُذیب الهجانات
منزل بیست و سوم: قصر بنی مقاتل
منزل بیست و چهارم: نینوا
منزل بیست و پنجم: كربلا
منابع:
1- با كاروان امام حسین (علیه السلام) از مدینه تا كربلا، بهاء الدین قهرمانی نژاد شائق، انتشارات شكوری، قم، 1378 ش.
2ـ پیامآور عاشورا، سید عطاءالله مهاجرانی، انتشارات اطلاعات، تهران، چاپ چهارم، 1376 ش.
3ـ تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهداء، سید محمدعلی قاضی طباطبائی، تبریز، چاپ دوم، 1397 ه.ق.
4ـ حماسهسازان كربلا، محمد سماوی، ترجمه: عقیقی بخشایشی، دفتر نشر نوید اسلام، قم، 1369 ش.
5ـ خورشید بر نیزه، دكتر نورالله حسینخانی، انتشارات مسعی ـ نشر خیرالله، تهران، چاپ اول، 1379 ش.
6ـ لهوف، سید بن طاووس، ترجمه: دكتر عقیقی بخشایشی، دفتر نشر نوید اسلام، قم، چاپ چهارم، 1378 ش.
جانم فدای رهبر
جانم فدای رهبری که آیت الله العظمی میلانی او را در 24 سالگی مجتهد صدا میکرد…
جانم فدای رهبری که از سن نوجوانی با دیدار با شهید نواب انقلابی شد و انقلابی ماند…
جانم فدای رهبری که زیر شدیدترین شکنجه ساواک که تا آن لحظه بی سابقه بود لب نگشود…
جانم فدای رهبری که در فقر به دنیا آمد و در اوج قدرت هم فقیرانه زندگی میکند…
جانم فدای رهبری که آنقدر مخلصانه و بی توقع مبارزه میکرد که امام ره برای حضورش در شورای انقلاب شهید مطهری را مامور کرد…
جانم فدای رهبری که در جبهه ها در خط مقدم و در نمازجمعه ها باصلابت بود…
جانم فدای رهبری که دشمنانش به فضل و زهدش اذعان میکنند و حتی مهاجرانیِ فراری در جمع معاندان نظام در خارج از کشور میگوید : من منتقد ایشانم اما در مسایل مالی حتی یک نقطه خاکستری در پرونده اش نیست…
جانم فدای رهبری که استادش آیت الله العظمی بهاالدینیِ عزیز میگوید : اجازه بدهید من دست شما را ببوسم تا در قیامت مباهات کنم به اینکه مطیع ولی خود بوده ام…
جانم فدای رهبری که حضرت آیت الله العظمی بهجت در حالی که به استقبالش در ورود به قم رفته بود فرمود : که اگر مردم بدانند استقبال از این سید چه ثوابی دارد هیچکس در خانه نمیماند…
جانم فدای رهبری که علامه حسن زاده آملی گفت : که گوشتان به دهان رهبر باشد که او گوشش به دهان امام زمان (عج) است…
جانم فدای رهبری که یک تنه روبروی همه قدرت های ظالم و استکباری ایستاده و ۲۶ ساله که کمر خم نکرده است…
جانم فدای رهبری که میلیاردها تومان پول داره صرف میشه تا با اتهام زنی های دروغ به خودش و فرزندانش ، بتوانند کمی از محبتش و اعتبارش را در بین مردم خدشه دار کنند….
پروردگارا سایه این امام ومجتهد عادل و این سیاستمدار باتقوا و این جانباز شجاع و این قدرتمند فقیر و این مدیر مدبر و این سلاله زهرای مرضیه (س) را بر سر ما مستدام بدار…..
خدایا نَپَسند که زمانی بر ما بیاید که کسانی بر ما مُستولی شوند که به دین و ناموس و دنیا و آبرو و جان و مالِ ما بی تفاوت باشند…
جانم و مالم و آبرویم و روحم و جسم ناقابلم فدای امام خامنه ای که آیت الله العظمی بهجت گفت : که امام زمان (عج) فرموده : که خامنه ای از ماست…